September 18, 2008

Didikan awal beri kesan kepada hidup anak

Lilypie 1st Birthday Ticker





Jika anak dibiasakan dengan hal yang baik, dia akan berkembang dengan kebaikan tetapi jika sebaliknya, anak juga akan terbiasa dengan keburukan.



Anak kecil bagaikan rentangan kain putih. Ibu bapa yang mencorakkan dirinya malah pendidikan dan adab yang baik mampu memberi kesan besar dalam hidup mereka. Antaranya..



  • Waktu makan, didik anak makan dengan tangan kanan. Usah tergesa-gesa waktu makan sebaliknya, kunyah makanan dengan baik. Nasihatkan mereka supaya tidak mengotorkan pakaian waktu makan.
    Latih anak supaya tidak bermewah-mewah sewaktu makan serta didik anak jangan terlalu banyak makan. Tanamkan sikap supaya mendahulukan orang lain dalam hal makanan dan dilatih dengan makanan sederhana.



  • Kawal anak supaya tidak mudah bergaul dengan anak-anak yang suka bermegah-megah dan bersikap angkuh. Pergaulan yang kurang baik boleh memberi pengaruh besar kepada anak-anak.


  • Tanamkan rasa cinta untuk membaca al-Quran dan buku yang baik. Anak-anak juga harus dibiasakan menghafal nasihat yang baik, sejarah orang soleh dan kaum zuhud, mengasah jiwanya supaya sentiasa mencintai serta meneladani mereka.


  • Ibu bapa harus bijak berkomunikasi dengan anak serta menyemai rasa hormat mereka pada orang yang lebih tua. Biasakan anak taat kepada orang tua, guru, pendidik dan mereka yang lebih tua daripada dirinya.


  • Galakkan anak memiliki jiwa berani dan sabar dalam keadaan sukar.

Sumber : http://serikasih.blogspot.com/2008/08/didikan-awal-beri-kesan-kepada-hidup.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan