Oktober 27, 2008

Alahan Makanan

Lilypie 1st Birthday Ticker

Pakar kanak -kanak telah lama mengetahui bahawa sesetengah kanak -kanak boleh mendapatgatal -gatal kulit , lelah resdung , cirit , muntah -muntuah dan sebagainya setap kali mereka makan bahan -bahan yang tidak serasi dengan mereka. Ketidakserasian ini mungkin di sebabkan oleh masalah penghadaman atau oleh alahan makanan ( food allergy ). Keadaan ini boleh berlaku pada peringkat bayi lagi , malah ada para penyelidik yang berpendapat bahawa ia boleh berlaku pada peringkat janin lagi. Ini berdasarkan pengalaman beberapa orang wanita hamil yang mengadu bahawa setiap kali mereka meminum banyak susu lembu , janin dalam rahim mereka aktif dan menendang lebih kuat daripada biasa. Ini reaksi terhadap sesetengah jenis makanan. Alahan makanan berbeza dengan masalah penghadaman. Antibodi boleh dikesan di dalam darah seseorang yang mengalami alahan makanan.

Kes alahan makanan memang pernah juga di temui di klinik kanak -kanak. Tetapi , kanak -kanak yang mengalaminya tidak semestinya menunjukkan alahan terhadap bahan -bahan yang sama. Ia berbeza antara seorang kanak -kanak dengan kanak kanak lain. Penyakit alahan seperti lelah , resdung , mata merah dan gatal -gatal kulit sering dialami. Berikut iailah satu contoh riwayat kes kanak -kanak yang mengalami alahan.

KES

Arif dilahirkan normal , cukup bulan , dalam keadaan baik dan beratnya 3.2kg. Ibunya telah memberinya susu badan sehingga dia berusia dua bulan . Berat badanya naik dengan memuaskantetapi apabila ibunya mula bekerja semula , Arif telah diberikan formula susu tepunglembu kerana ibunya tidak berupaya memberinya susu badan lagi. Dua minggu selepas pemberian susu formula tepung , bibir Arif mula kelihatan kekeringan dan kemerah -merahan. Kulit badannya juga mula kelihatan kering sehingga ke bahagian lampin. Dia lebih kerap membuang air besar dan najisnya pula kelihatan lebih cair. Ibunya telah membawa dia berjumpa doktor tetapi ubat yang dibekalkan agak kurang nyenyak tidur, sering terjaga di waktu malam dan menangis berpanjangan. Dia selalu batuk -batuk terutama pada waktu malam. Dia juga kerap muntah pada waktu siang hari.Adakalanya , mulutnya kelihatan merah
sewaktu menyusu. Dia jugaTidak bergitu berminat untuk menyusu. Walau bagaimanapun
, dia tetap sihat dan aktif dan menunjukkan tahap perkembangan yang memuaskan. Ayahnya
dan kakanya menghidap penyakit lelah. Doktor menasihatkan ibunya supaya tidak memberi Arif susu tepung lembu selama dua minggu dan menukar kepada susu protein soya. Selang beberapa hari sahaja Arif kelihatan lebih riang daripada biasa. Kulitnya tidak lagi terlalu kering dan tidak lagi batuk atau muntah -muntah pada waktu malam. Tidurnya lebih nyenyak dan berat badannya juga naik dengan memuaskan.


Sebulan kemudian , ibunya telah memberinya susu tepung lembu kembali . Masalah lamanya berulang kembali. Dia kurang minat menyusu dan kulitnya mula kering serta menjadi menjadi merah.Sekali lagi ibunya dinasihatkan supaya memberi Ariff susu kacang soya. Keadaannya berubah menjadi lebih baik. Tanda -tanda ini berulang kembali apabila si anak itu diberi susu tepung lembu dengan tidak sengaja oleh pembantu rumahnya dan reda semula apabila pemberian susu tepung dihentikan. Ibu bapanya semakin yakin yang anak mereka memang alah pada susu lembu dan mereka lebih berjaga -jaga agar anak mereka tidak diberi makanan yang mengandungi bahan -bahan daripada susu lembu.

Riwayat di atas merupakan satu contoh kes kanak -kanak yang mengalami alahan terhadap susu lembu. Selain susu lembu , ada bahan -bahan makanan lain yang merupakan unsur alahan bagi sesetengah kanak -kanak. Setiap kali bahan -bahan alahan itu dimakan , timbullah reaksi gatal -gatal , hidung berhingus , batuk dan muntah , cirit dan sebagainya. Lazimnya , si ibu yang memerhatikan dengan teliti pemakanan anaknya akan dapat mengagak bahan -bahan makanan yang tidak serasi dengan si anak.

Antara bahan -bahan makanan yang boleh menyebabkan alahan termasuklah telur , daging
, udang dan bahan awetan.

Penyakit -penyakit lain juga boleh mengakibatkan tanda -tanda yang sama seperti yang dipamerkan oleh mereka yang menghidap alahan makanan. Umpamanya , seseorang kanak -kanak yang cirit -birit dan muntah -muntah berkemungkinan terkena keracunan makanan ( food poisoning ) , penyakit cirit - birit akibat jangkitan kuman atau reaksi alahan (allergic reaction ) terhadap bahan makanan.

Bagaimana hendak mengenal pasti alahan pada bahan pada makanan ?

Seseorang doktor yang menilai dan memeriksa bayi atau kanak -kanak perlu sentiasa memikirkan kemungkinan berlakunya alahan makanan jika si anak itu menunjukkan tanda -tanda seperti di bawah ini :-


* selesema , batuk -batuk , merah mata dan tanda kemerahan di kawasan
sekitar mulut.
* Ekzema kulit , gatal -gatal kulit.
* Kurang subur , sering muntah -muntah dan cirit serta perut buncit
* Sentiasa resah , tidak nyenyak tidur , sukar menumpukan perhatian
dan terlalu aktif.

Tanda -tanda yang sama boleh juga terdapat pada berbagai -bagai jenis penyakit lain.
Seseorang doktor boleh mengesyaki kemungkinan berlaku alahan makanan dengan mengambil riwayat yang terperinci dari ibu bapa tentang kaitan di antara bahan -bahan yang dimakan dengan tanda -tanda yang ditunjukkan. Kanak -kanak yang mempunyai riwayat seperti Arif mungkin mengalami alahan makanan.

Adakalanya , agak sukar untuk mengenal pasti bahan makanan yang menyebabkan alahan kerana si anak mengambil berbagai -bagai jenis makanan. Satu cara mengatasi masalah ini ialah dengan menyediakan jadual makanan harian yang tidak mengandungi bahan -bahan yang disyaki boleh menyebabkan alahan dan melihat sama ada tanda -tanda alahan itu reda atau berkurangan setelah kanak -kanak tersebut mengambil bahan -bahan makanan itu selama satu atau dua minggu. Ibu bapa sendiri boleh mengesyaki bahan -bahan makanan yang tidak serasi dengan anak mereka. Kadangkala , si anak sendiri tidak mahu mengambil sesuatu jenis makanan , seolah -olah sistem badanya tahu bahawa bahan -bahan tersebut tidak sesuai baginya.

Adakalanya pula , doktor menggunakan ujian kulit (skin tests ) untuk mengecam tanda -tanda berlakunya alahan makanan. Ujian darah seperti IgE , RAST dan lain -lain boleh membantu memberikan maklumat tentang punca alahan yang dialami oleh kanak -kanak itu.

Kadangkala , seseorang anak itu disyaki alah terhadap beberapa jenis makanan. Dalam keadaan ini, si ibu perlulah menyediakan makanan khas. Bantuan serta nasihat pakar kanak -kanak dan pakar diet diperlukan. Dalam tempoh satu minggu , semua bahan makanan yang biasa dimakan oleh anak itu (seperti susu ,telur ,ayam dan makanan yang mengandungi bahan awetan ) akan dielakkan. Si anak hanya akan diberikan bahan makanan segar selama satu minggu. Nasi , daging , sayur dan buah -buahan boleh terus diberikan sedikit demi sedikit. Si anak akan diperhatikan untuk mengesan sebarang tanda alahan. Jika tanda -tanda alahan masih tidak reda , doktor pakar boleh membuat andaian bahawa kemungkian kanak -kanak tersebut telah diberikan bahan makanan yang tidak serasi secara tidak langsung tanpa disedari. Umpamanya , walaupun si anak tidak diberi makan telur , dia mungkin akan tetap menunjukkan tanda alahan jika kuih -muih yang mengandungi ramuan telur diberikan.

Jika tanda -tanda alahan telah reda , bahan -bahan makanan yang biasa dimakannya dahulu bolehlah mula diberikan sedikit setiap hari. Pengambilan bahan -bahan makanan itu ditambah jika tanda -tanda alahan tidak timbul walaupun setelah bahan -bahan itu banyak dimakan , bolehlah dibuat kesimpulan bahawa si anak itu tidak alah terhadap bahan -bahan tersebut. Bahan -bahan makanan lain pula boleh dicuba denagn cara yang sama. Dengan cara ini , dapatlah diketahui bahan makanan mana yang tidak serasi dengan anak itu.

Masalah penghadaman

Adakalanya , seseorang kanak -kanak itu menunjukkan kurang keserasian terhadap sesuatu jenis bahan makanan sehingga menimbulkan masalah penghadaman. Keadaan ini tidak sama seperti alahan kerana tidak terdapat antibodi dalam darahnya yang boleh menunjukkan dia alah terhadap bahan makanan itu.

Dalam satu majlis jamuan ringgan , seorang daripada tetamu telah mengeluh panas badan. Tanggannya menggeletar dan dia mengadu sakit perut . Sebenarnya ,dia tidak serasi dengan bahan monosodium glutamat. Dia pernah menyatakan bahawa dia sering mendapat reaksi ini apabila termakan bahan yang mengandungi monosodium glutamat. Keadaan ini tidak serupa dengan alahan makanan kerana terdapat antibodi seperti yang terdapat pada kanak -kanak yang alah pada susu lembu. Kemungkinan tubuhnya tidak mempunyai enzim atau bahan kimia yang diperlukan untuk proses penghadaman. Ini menyebabkan dia tidak serasi terhadap sesuatu bahan makanan.

Satu lagi contoh ialah kanak -kanak yang tidak serasi dengan gula fuktos ( fructose intolerance ) kerana tubuhnya tidak mempunyai enzim yang mencukupi. Dia tidak serasi dengan sebarang bahan makanan yang mengandungi fruktos. Gula -gula banyak mengandungi fruktos dan setiap kali kanak -kanak itu memakannya , dia akan kurang berasa kurang selesa , loya , muntah -muntah atau terpaksa meluahkannya keluar.
Satu lagi keadaan yang biasa berlaku iailah gluten intolerance. Keadaan ini biasanya terdapat di kalangan kanak -kanak di barat. Setiap kali diberi makanan ynag mengandungi gluten seperti yang terdapat dalam beras gandum , dia akan mengalami cirit -birit. Jika dibiarkan berterusan , pertumbuhan badannya mungkin tidak akan subur.

Saya pernah juga bertemu seorang kanak -kanak yang tidak serasi dengan minuman oren
kordial dan manis -manisan. Dia akan menjadi lebih resah , terlalu aktif dan singkat tumpuan perhatiannya jiak memakan bahan -bahan ini secara berlebih -lebihan. Seorang kanak -kanak berusia 11 tahun sering mengalami sakit kepala jika dia minum coca -cola atau makan burger daging berlebih -lebihan.

Walaupun keadaan ini jarang berlaku , ia tidak sewajarnya dipandang ringan. Jika dapat dikenal pasti , pengambilan bahan -bahan makanan itu boleh dielakkan.

Bagaimana caranya untuk mengelakkan anak daripada mendapat reaksi alahan ?

Jika terdapat masalah alahan dalam keluarga , pastikanlah bayi anda yang baru lahir diberikan susu badan. Pemberian susu lembu pada peringkat awal kelahiran boleh menyebabkan si anak mendapat reaksi alahan. Penyelidikan yang dijalankan oleh pakar kanak -kanak di Hospital Universiti telah menunjukkan bahawa jika si anak itu mendapat penyakit cirit -birit dalam tempoh dua bulan pertama kelahirannya , dia berkemungkinan besar akan mendapat reaksi alahan jika diberi susu yang mengandungi protien lembu. Ramai pakar yang menyarankan supaya bayi -bayi dari keluarga yang mempunyai baka alahan tidak diberi makan pada peringkat awal kelahiran untuk mengelakkan reaksi alahan terhadap kanak -kanak itu. Sebaliknya , mereka menyarankan supaya telur diberikan hanya selepas bayi itu berumur lebih daripada sembilan bulan.

Sesejenis makanan yang baru diperkenalkan kepada bayi perlulah diberikan sedikit demi sedikit untuk tempoh beberapa hari. Sepanjang waktu itu , ibu bapa perlulah memerhatikan kemungkinan timbulnya sebarang reaksi seperti kemerah -merahan di sekeliling bibir , batuk -batuk , selesema , cirit , muntah -muntah , gatal -gatal kulit dan sebagainya. Jika timbul sebarang reaksi , makanan yang lain pula boleh diperkenalkan dengan cara yang sama.

Kesimpulan

Ketidakserasian terhadap bahan makanan sering juga dialami oleh kanak -kanak. Seseorang doktor perlu peka tentang kemungkinan berlaku ketidakserasian ini jika terdapat tanda -tanda seperti gatal -gatal kulit , cirit , muntah -muntah , keresahan dan sebagainya yang boleh dikaitkan dengan sesejenis bahan makanan. Suatu jenis makanan mungkin tidak serasi dengan seorang kanak -kanak tetapi tidak menimbulkan apa -apa masalah kepada kanak -kanak lain. Masalah ini boleh diatasi denagn memastikan bahawa makanan -makanan yang menimbulkan ketidakserasian tidak diberi kepada kanak -kanak yang terlibat. Ubat -ubat tertentu boleh dibekalkan untuk mengurangkan atau menghilangkan tanda -tanda yang disebabkan oleh ketidakserasian makanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan